Monthly Archives: maj 2017

Bra lästips före sömnen

De av oss som läser mycket böcker vet hur avslappnande det kan vara att kliva ner i sängen med en bok i högsta hugg, bara någon timme innan läggdags. Denna timme är vår alldeles egen stund av njuta av samtidigt som bokläsningen är ett utomordentligt sätt för oss att slappna av och förbereda kroppen på den sömn som komma skall. Om du har sömnsvårigheter eller sömnrubbningar beror detta många gånger på att du har legat och pillat på din mobiltelefon innan läggdags, varpå ljuset från skärmen kan göra det svårare för dig att somna. Läser du istället en bok slappnar hjärnan av och du kommer få lättare att somna in.

Hälsosamt att läsa

Det finns en mängd hälsofördelar med att läsa mycket böcker, läsningen gör att hjärnan får jobba och medverkar till att du blir en bättre talare och tänkare. Din fantasi kommer växa markant, något som i många fall också ökar din kreativa förmåga. Om du någon gång drömt om att själv skriva en bok kommer du genom läsningen lära dig hur en bok är strukturerad, hur man skriver dialoger och miljöbeskrivningar. Oftast väljer vi att läsa riktigt spännande böcker innan läggdags, något som ökar risken för sträckläsning trots att vi redan är trötta. Är boken riktigt bra kan det ju som bekant vara svårt att lägga den ifrån sig samtidigt som man intalar sig själv att man bara skall läsa en sida till. Istället är det kanske bättre att läsa en biografi av en person man finner oerhört intressant, men som man ändå kan lägga ifrån sig när klockan blir mycket.

Vad läser du?

det lämpar sig att läsa i sin säng, men självklart kan du även krypa upp i favoritfåtöljen om du hellre vill det. Så länge du sitter, eller ligger, bekvämt och har bra belysning att läsa i är platsen helt upp till dig. Det samma gäller också vad du läser. Som nämnt tidigare kan biografier vara lämpliga för läsning innan läggdags och för dig som har svårt att somna kan kanske faktaböcker eller liknande vara passande. Om den sista timmen innan sänggående är den enda tiden på dygnet du har åt dig själv är det kanske trots allt bäst att läsa något du verkligen älskar. Så varför inte frossa i Harlequin noveller, insupa kulturen från Herta Müllers böcker eller försjunka i Keplers senaste. Så länge du slappnar av kommer dina stressnivåer att sjunka och snart kommer dina ögonlock kännas tyngre än någonsin.